Hogyan állapítható meg, hogy a gyermeke már készen áll az ottalvós táborokra?

Előbb-utóbb minden szülőben felmerül a kérdés, hogy vajon gyermeke elég érett-e már az ottalvós táborokra. A kérdés rendkívül összetett, de egy biztos: minden szülő azt szeretné, ha gyermeke a lehető legtöbb élménnyel gazdagodna a táborban eltöltött idő alatt. Az ottalvós nyári táborok elősegítik a gyermekek testi és szellemi fejlődését, amelett, hogy életreszóló élményt nyújtanak. Olyan élményeket, melyekre a gyermekek felnőttkorukban is emlékezni fognak. Azonban a fő kérdés továbbra is az: hogyan állapíthatja meg a szülő, hogy gyermeke készen áll az ottalvós táborokra? Az alábbi jelek segíthetnek a döntésben.

1. A gyermek tud olvasni

A nyári táborokban a gyermekek játék közben tanulják meg, hogyan kell közösségben élni, viselkedni, hogyan kell csapatként együttműködni. Kötélhúzás, számháború, labdajátékok; ezek mind csapatépítő játékok, melyek megértéséhez a gyermekeknek ismerniük kell a játékszabályokat és tudniuk kell utasításokat követni.
A szabálykövetés egy olyan készség, melyet olvasással tesztelnek. A tesztelés jellemzően óvodában, alsó tagozatban kezdődik és sok gyermeknek nehézséget okoz.
Érdemes elvégezni az olvasás tesztet. Ha a gyermek tud pusztán önmaga szórakoztatására, segítség nélkül olvasni, érdemes elgondolkodni az ottalvós nyári tábor lehetőségén.

2. A „máshol alvás” nem újdonság

A legtöbb gyermek a nagyszülőknél tanulja meg, milyen érzés távol lenni a szüleitől. Ha a gyermek már aludt a nagymamánál hosszabb ideig, anélkül, hogy honvágya lett volna, akkor ottalvós táborba is nyugodt szívvel el lehet engedni.
Még jelentősebb választóvonal az iskolai barátoknál alvás. A barátoknál alvás jobban modellezi az ottalvós táborok körülményeit, hiszen ott is főleg a kortársai között lenne a gyermek, természetesen felnőttek felügyelete mellett. Fontos, hogy a gyermek bizonyos mértékig önálló legyen, mielőtt ottalvós táborba megy.

3. A fürdés önálló tevékenység

A felnőttek számára a fürdés a napi rutin szerves része. Egyéni szokásoktól függően fürdünk reggel, edzés után és este, lefekvés előtt. A gyermekeknél viszont más a helyzet. Számukra a fürdés egy ideig nem jelent mást, mint ülni a kádban és játszani a különféle játékokkal. De eljön az a pont, amikor a testük növekedni és változni kezd. Sok gyermek nem tud mit kezdeni ezekkel a változásokkal. Számukra a társakkal közös zuhanyzás gondolata rendkívül ijesztő lehet, hiszen félnek, hogy esetleg kigúnyolják őket a többiek. Egy idő után természetesen ez a szorongás csökken, hiszen rájönnek, hogy társaik is ugyanolyan változásokon mennek keresztül, mint ők. Ha a gyermek kijelenti, hogy önállóan szeretne fürdeni, készen áll arra, hogy ottalvós táborba menjen.

4. Ne legyen „képernyő függő” a gyermek

Egy korábbi, még a TV-korszakban készült tanulmány szerint a gyermekek naponta átlagosan 48 percet töltenek különféle elektronikai eszközök előtt, ami nem jó, de ma már tudjuk, hogy szinte fel sem néznek az okostelefonból, ami elborzasztó. De vajon mi utalhat problémára?
– Ha a gyermek a napi problémák elől a virtuális világba menekül
– Ha eltitkolja, hogy pl.: mennyit ült számítógép előtt
– Ha nem tud elszakadni a játéktól és nem reagál azonnal az utasításokra
– Ha megbízható családtagok jelzik, hogy probléma van
A „kütyü-függő” gyermek általában egyáltalán nem érdeklődik a szabadban végezhető tevékenységek, játékok iránt. Ilyenkor sok szülőben felmerülhet a kérdés: hogyan tudom felkelteni a gyermekem érdeklődést az ottalvós nyári táborok iránt?
Érdemes olyan szakkörökre beiratni a gyermeket, ahol a kortársai között lehet és, ahol közvetlenül érintkezhet hús-vér emberekkel. A csapatsportok, a balett, a tánc, a gimnasztika mind-mind segíthet, hogy a gyermek tágíthassa az úgynevezett szociális körét.
Ezen kívül érdemes közös, szabadtéri programokat szervezni a gyermekkel. A szülőknek fontos szerepük van abban, hogy megmutassák a gyermeknek, a virtuális valóságon kívül is van élet, sőt, ott van csak igazán. Ha a szülő érdeklődést mutat a természet iránt, a gyermek is érdeklődni fog. Ha ezt sikerült elérni, szóba kerülhet a táborozás is.

5. Úszás

Az, hogy valaki tud-e úszni nem csupán biztonsági kérdés az ottalvós nyári táborokban. Szociális szempontból is fontos. A gyermek először tölt pár napot távol az otthonától és ennek természetes velejárója a bizonyos mértékű bizonytalaság.
A gyermekek hasonlítgatják magukat a társaikhoz. Ha azt látják, hogy a többi gyermek – főleg a velük azonos korú társaik – ügyesebben úszik, elkeserednek, az önbizalmuk csökken és nem tudják élvezni a programot. Tábor típustól függetlenül, ha a gyermek tud úszni, az már önmagában azt jelzi, hogy készen áll az önállósodásra.

Miből állapítható meg, hogy a gyermek még nem áll készen az ottalvós táborokra?

A gyermek állandó szülői társaságot igényel? Meg kell fenyegetni, hogy vacsorázzon? Vannak még fürdőszobával kapcsolatos gondjai (pl: ágybavizelés, személyes higiénia, fürdés stb.)? Nincsenek barátai?
Ha bármelyik kérdésre igen a válasz, egyértelmű, hogy a gyermek még nem áll készen, és érdemes még legalább egy évet várni az ottalvós táborozással.
Mindezek mellett fontos kihangsúlyozni, hogy minden gyermek más, és az azonos korú gyermekek fejlődésének ütemében is lehetnek eltérések. Ne csüggedjen, ha a gyermeke még ne áll készen az ottalvós táborokra. Idővel ezekre is sor kerül. Ha viszont úgy érzi, gyermekét nyugodt szívvel elengedheti táborozni, ne habozzon! A nyári táborokban a játék és szórakozás mellett a gyermekek fontos élettanulságokat is megtanulhatnak. Megismerik önmagukat, a képességeiket, megtanulják kifejezni és vállalni a véleményüket, gondolataikat és környezettudatosabbá, empatikusabbá válnak.

  •  
  •